onsdag den 1. december 2010

Den 10. maj 1910 lettede et fly fra Burlington golfklub. Ombord var piloten Arthur J. Hartman, som derved blev den første til at flyve et motoriseret fly med start fra Iowa jord. For at markere 100 året for denne begivenhed blev der den 17. og 18. september afholdt et airshow, Fly Iowa 2010, i lufthavnen i Burlington.

Da vi vågnede lørdag morgen d. 18. var vejret ikke ret godt. Vi vidste ikke om showet ville blive flyttet pga. regn, men vi besluttede alligevel at køre til Burlington for se efter. Da vi ankom til lufhavnen var showet godt igang, og der var mange spændende fly at kigge på, både på jorden og i luften. 
På trods af vejret var der rigtig mange mennesker, og der var rig lejlighed til at kigge nærmere på flyene når de stod på jorden.
Franklin’s Airshow opførte halsbrækkende stunts så man nogle gange næsten holdt vejret af spænding.

Herunder er et udpluk af de fly vi så.
TBF/TBM Avenger er et torpedo bombefly udviklet under 2. verdenskrig for den amerikanske flåde og primært brugt fra hangarskibe. Sidenhen blev flytypen anvendt af flere lande helt frem til 1960erne. USA's tidligere præsident George H. W. Bush er nok den mest kendte Avenger pilot.
F4U Corsair er et jagerfly udviklet i 1938 og primært brugt i 2. verdenskrig og Korea krigen, hvor det blev anvendt fra baser på landjorden, såvel som fra hangarskibe. Flytypen blev brugt i mindre landes luftvåben helt frem til 1960erne, og er det amerikanske militærfly med stempelmotor der er produceret gennem længst tid. 
B-25 Mitchell er et mellemstort bombefly udviklet i midten af 1930erne og anvendt helt frem til 1979!! Flytypen blev primært brugt under 2. verdenskrig og det var 16 B-25 fly der 4 måneder efter Pearl Harbor for første gang angreb det japanske fastland i det der er kendt som The Doolittle Raid.
F15 Strike Eagle er udviklet i 1980erne og anvendes idag af flere lande. Udover at være et jagerfly med en tophastighed på 2660 km/h, bruges det også til angreb på jordmål. Flytypen har været brugt i bl.a. Irak, på Balkan, i USA efter 11. september og bruges lige nu i Afganistan. Som afslutning på showet var der flere overflyvninger i høj fart, bestemt ikke noget der faldt i børnenes smag pga. den enorme larm flyet lavede.

Det var spændende at få mulighed for at studere de gamle fly nærmere, og selvom de er udviklet på en trist baggrund er det svært ikke at blive lidt facineret af de ingeniørbedrifter der ligger bag. Mens vi kiggede kom jeg også til at tænke på de besætninger af store drenge/unge mænd der fløj bombeflyene. Tænk at sidde alene på et primitivt metalsæde i en mørk larmende flykrop, hele tiden med frygten for at blive skudt ned og dræbt, det må have være frygteligt.
Krister studerer om torpedoen sidder ordentlig fast i lastrummet på en Avenger.
For at have plads til et større antal fly på et hangarskib, kan vingerne på en Avenger foldes sammen. Smart fundet på og imponerende at det kan lade sig gøre.

Efter et par timer med flystøj kørte vi tilbage til det stille Mediapolis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar