onsdag den 9. december 2009

Weekend i Omaha

Den sidste weekend i november kørte vi til byen Omaha i nabostaten Nebraska, hvor vi havde booket et par overnatninger på et hotel med tilknyttet vandland. Vi havde hørt der skulle være en flot ZOO, som vi selvfølgelig også skulle besøge. Vi havde en herlig weekend i køligt men flot efterårsvejr. Vi havde booket hotelværelse med én og kun én king-size bed, som vi skulle sove i alle 4. Det var meget hyggeligt, men Iben vil ikke have dyne på og iøvrigt helst sove på tværs, mens Krister helst vil sove tættest på kanten, for at hans far ikke skal falde ud mens han sover.

Iowa er en præriestat, hvilket landskabet tydeligt vidner om. Jo længere vestpå vi kom, jo mere øde blev der, med kuperede græningsarealer så langt øjet rakte, kun afbrudt af småbyer og farme.

Vi besøgte denne tankstation som falder godt ind i landskabet.

Missouri river udgør grænsen mellem Iowa og Nebraska. Et stort skilt på broen over floden byder velkommen.

Velkommen til Omaha.

Vi kørte fra Mediapolis fredag formiddag og ankomt til Omaha hen på eftermiddagen. Efter en tur i vandland besluttede vi at spise til aften i hotellets restaurant, da ingen af os havde lyst til det helt vilde. Det varede ikke længe inden vores børn følte sig hjemme og indtog gulvet.

Lørdag formiddag besøgte vi "RailsWest Railroad Museum", som havde til huse i en nedlagt banegård i Counsil Bluffs, en by sammenhængende med Omaha, men på Iowa siden af Missouri. Indtil den transkontinentale jernbane blev bygget i 1869, var dette det vestligste punkt man kunne komme til med tog. Herfra foregik resten af rejsen med hestevogn. I sin storhedstid gik der dagligt op mod titusind passagerer gennem banegården.

Stationsbygningen var indrettet som museum, men der var også plads til en elektrisk model togbane. Iben var meget facineret af at hun kunne få toget til at køre ved at dreje på det røde håndtag.

Udenfor var der udstillet et par damplokomotiver og vogne. Børnene skulle selvfølgelig op i dem alle. Her er de på plads i et stort lokomotiv og klar til afgang.

Janni foran et par pænt store hjul. Desværre var tingene ikke i så god stand, men vi havde et par hyggelige timer alligevel.

Om eftermiddagen besøgte vi Henry Doorly ZOO i Omaha, en stor og rigtig flot ZOO med mange spændende dyr. Herunder et udpluk af de dyr vi så.

Næsehorn.

Afrikansk elefant.

En sjov lille abe i et indendørs tropehus ala Randers Regnskov. Billedet er ikke taget med zoom, nogle af dyrene kom virkelig tæt på.

Krister's favorit, giraf.

Pingviner.

Blæksprutte.

Leopard.

Bjørne.

Kronen på værket var en stor ørkendome. Den var enorm.

Inde i domen var der opbygget områder med landskaber og dyreliv fra alverdens ørkener. På billedet er det en Bobcat der strækker sig. Kælderen var indrettet med "Nattens dyr", bl.a. flagermus, slanger, edderkopper mv. Her var også et stort område indrettet som "nat i regnskoven", med sumpområde. store træer, alle regnskovens nattelyde mv. Det var utrolig godt lavet og lidt uhyggeligt, især for vores mor.

I et indhegnet område var der geder børnene kunne klappe. Det var et stort hit at fodre dem med hø, lige indtil Iben ville fodre med det brune der kommer ud af bagenden, AD.

Lørdag aften ville vi prøve en god amerikansk steak. Vi kørte ind til Omaha centrum, men fandt ud af at det lige nøjagtig var den aften julebelysningen blev tændt, så der var enormt mange mennesker på gaden og svært at komme til at parkere. Det var rigtig flot, men det endte med vi kørte lidt væk fra centrum og spiste på en australsk restaurant, hvor vi dog fik en god steak alligevel.

Vandlandet i tilknytning til hotellet var stort og flot og blev besøgt et par gange. Der var et område med lavt vand til de mindste børn, legebassin for de større, boblebad, små og store rutchebaner, strømkanal og ikke mindst: The Bucket, en stor tønde med 200 gallons vand, der af og til væltede ned over det hele. Vandet i svømmehallen var dejlig varmt og der var gode omklædningsforhold.

Her fornøjer børnene sig med at få vandet til at løbe ned over de tre etager, som kan drejes så vandstrømmen kan afbrydes, meget lærerigt.